Met het voorjaar in aantocht gaan de boeren weer de weg op. De leden van de Boeren van Weert hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in extra veiligheidsmaatregelen. Door hun tractoren te voorzien van onder meer een zogeheten agribumper verkleinen ze de kans op ongelukken. Aan de andere kant roepen ze weggebruikers in Weert op extra op te letten in de buurt van zware combinaties.
‘Als tractorchauffeur merk je dat weggebruikers moeten wennen aan onze aanwezigheid’, zegt Giedo Indenkleef, melkgeitenhouder uit Altweerterheide. ‘Vanaf 16 februari is het uitrijden van drijfmest weer toegestaan, sindsdien zijn we weer met groot materieel op de weg te vinden.’
Agribumper
Uit eigen ervaring weet Indenkleef hoe belangrijk het is dat zowel bestuurders van landbouwvoertuigen als andere weggebruikers rekening houden met elkaar. ‘Ik heb een tijdje geleden een verkeersongeluk meegemaakt. Een automobilist kwam me tegemoet en ging netjes aan de kant. Hij zag echter op het laatste moment een omgevallen boom liggen waarvoor hij moest uitwijken en tegen mijn tractor botste. Ik ben blij dat ik er op dat moment een agribumper op had zitten, dat heeft veel schade voorkomen.’
Met de agribumper wordt het gehele gebied bij de voorkant van de tractor afgeschermd, zowel voor als tussen de voorwielen. Deze bumper wordt eenmalig aan de fronthef gemonteerd en blijft permanent aan de trekker bevestigd zonder dat de trekker in zijn functies beperkt wordt. Indenkleef: ‘De bumper voorkomt dat de tegenligger onder de trekker schiet en dat de trekker er niet overheen dendert. Ook overige weggebruikers worden bij een frontale aanrijding eerder opgevangen.’
Maatregelen
Ook Wilbert Mans, eigenaar van een bloembollen-, tuin- en akkerbouwbedrijf dat is gevestigd in Tungelroy, gebruikt sinds twee jaar de agribumper. ‘Een van onze medewerkers is betrokken geraakt bij een ongeluk. Een automobilist reed achter op de tractor. De politie kwam ter plaatse en gaf een compliment over de verlichting, markeringen en bumper waarmee de tractor is uitgerust.’
Mans voegt eraan toe dat er ’s ochtends geen medewerker vertrekt voordat alle verlichting is gecontroleerd. ‘Ons werkgebied loopt van Meijel tot Budel en van Someren tot Molenbeersel. Onze chauffeurs leggen behoorlijke afstanden af. We nemen serieuze maatregelen om de kans op ongelukken te verkleinen. Overigens zie je dat vrijwel alle agrarische bedrijven in de regio de afgelopen tien tot vijftien jaar flink hebben geïnvesteerd in verkeersveiligheid.’
Weggebruikers
Mans en Indenkleef roepen ook weggebruikers op extra alert te zijn in de buurt van landbouwvoertuigen. Mans: ‘Veel inwoners van Weert hebben niet in de gaten dat onze voertuigen niet alleen breed zijn, maar ook hoog. We hebben daardoor last van laag hangende takken aan bomen en kunnen daardoor niet altijd zomaar aan de kant gaan voor andere weggebruikers, terwijl we dat wel graag willen. Dat realiseren veel weggebruikers zich niet.’
Indenkleef: ‘Ik begrijp dat het lastig is om zulke inschattingen te maken. Je zou eigenlijk eens een half uur op een trekker moeten rondrijden, dan heb je een idee. En dan het liefst met een machine erachter.’
Juist die machines worden vaak over het hoofd gezien, vervolgt Indenkleef. ‘Met name als je fietsers passeert in dezelfde rijrichting. Zodra ze het achterwiel zien, denken ze dat je gepasseerd bent. Maar dan komt er nog een hele machine. Dat levert zorgelijke situaties op.’
Mans heeft nog een tip: ‘Houd er rekening mee dat we langzamer zijn, we rijden maximaal 40 km/u. Op de Ring van Weert zorgt dat bijvoorbeeld voor een groot snelheidsverschil. Overigens proberen we als boeren drukke wegen zoveel mogelijk te vermijden. Soms gaat dat echter niet. We proberen ook altijd om dorpskernen heen te rijden waar dat mogelijk is. We hebben samen met de gemeente Weert gewerkt aan een landbouwroutenet waarin routes voor landbouwvoertuigen zijn aangegeven.’ Als we met alle weg gebruikers samen, wat meer geduld hebben, gaat het prima samen.